Over ons koffiemerk
Direct van de plantage naar jou
Het koffiemerk Medellín Secret is ontstaan als initiatief van koffieboeren die geloven dat het anders kan. Die hun mooie oogst liever niet via de coöperatie zien verdwijnen in een blend van een multinational.
Ze verbouwen, oogsten en verhandelen de koffiebonen zelfs, zonder tussenpersonen. Zo krijg je meer waar voor je geld en krijgt de koffieboer meer geld voor zijn waar.
Ons begin
Het ontstaan van ons koffiemerk is begonnen onder het bladerdak in het plein van Ciudad Bolívar.
Ciudad Bolívar is een traditioneel koffiedorp in het zuidwesten van Antioquia, Colombia. Volledig gericht op koffie, zo’n 70% van de bewolking werkt in de sector.
Het plein is het hart van het dorpje en de verzamelplaats van koffieboeren uit de buurt.
Onder de schaduw van de regenbomen genieten ze van hun tinto terwijl ze de zaken van de dag bespreken.
In die tijd (rond 2005) waren Arnold Noorduijn en Diego Gonzalez socios, eigenaren van de finca La Luisa, waar onze Colombiaanse koffie vandaan komt.
Diego viel bijna uit zijn stoel toen hij hoorde hoeveel er in Nederland werd betaald voor koffie. Hun prachtige bonen moesten tegen een zeer lage prijs worden verkocht aan de lokale koffiecoöperatie.
Samen besloten ze hier verandering in te brengen en koffie rechtstreeks aan de consument in Nederland te leveren via hun eigen koffiemerk.
Met Marc van Eck van marketingbureau Business Openers, ontwikkelde Arnold Medellín Secret en een aanpak om de koffiemerk zonder reclame op het markt te zetten.
Samen wisten ze een grote groep vrienden te overtuigen om het benodigde geld bij elkaar te krijgen om Medellín Secret op de Nederlandse markt te introduceren.
En zo ontstond ons koffiemerk Medellín Secret.
Ons model
In die tijd dat ons koffiemerk nog in ontwikkeling was, waren er op de Nederlandse markt alleen blends van bekende multinationale koffiemerken verkrijgbaar.
Voor de Colombiaanse koffieboeren betekende dit dat ze hun koffie moesten verkopen aan de coöperaties om het op de markt te brengen.
De coöperaties mengden alle bonen tot melanges die ze aan de grote koffiebedrijven verkochten om het op de wereld markt te plaatsen.
De prijs van de coöperatie is volledig afhankelijk van de wereld markt prijs en verandert daardoor ook iedere moment van de dag. Hierdoor zijn de koffieboeren nooit verzekerd van hun prijs.
De toegevoegde waarde in de keten van het traditionele koffiemarkt model was en is nog steeds onevenwichtig verdeeld. Het grootste gedeelte van die toegevoegde waarde wordt niet gecreëerd in de producerende landen, maar in de landen waar de consumenten zich bevinden.
Door Medellín Secret te creëren als een 100% single finca koffiemerk zijn de effecten van de wereld koffiemarkt uitgeschakeld.
Door koffie rechtstreeks van de boeren te kopen, verminderen we het aantal handen dat de koffie moet doorlopen om in je kopje te belanden.
Hiermee wordt de toegevoegde waarde nu een stuk evenwichtiger. Alles vloeit direct naar de finca.
Dankzij dit model kunnen we de lekkerste koffie leveren tegen een eerlijke prijs en er tegelijkertijd voor zorgen dat de boeren de beste waarde voor hun koffie krijgen.